Lollipop

Sunday 6 March 2016

DEFINISI PRINSIP ETIKA ISLAM  DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN

Etika  berasal dari bahasa Yunani, yang membawa maksud kebiasaan atau adat. Istilah etika pertama kali dalam sejarah yang tertulis diperkenalkan oleh ahli falsafah Yunani, Aristoteles melalui karyanya yang berjudul Etika Nicomachiea. Buku tersebut berisikan tentang ukuran ukuran perbuatan. Ditinjau dari sudut asal katanya, etika adalah kajian terhadap kebiasaan manusia. Dalam penemuan tersebut, etika tidak hanya membahas kebiasaan yang semata mata berdasarkan sebuah tata cara tetapi juga membahaskan kebiasaan (adat) yang diamalakan oleh sesuatu kelompok masyarakat sehingga dapat dikatakan bahawa yang hendak diketahui dengan penyelidikan oleh etika itu sendiri adalah kebiasaan kebiasaan dari sudut moral atau tatasusila. Oleh hal yang demikian, etika sering ditafsir sebagai kajian mengenai baik buruk dalam tingkah laku manusia.

Beberapa ahli sastera mengatakan bahwa etika sendiri adalah cabang falsafah yang mempelajari tentang pandangan-pandangan dan persoalan-persoalan yang berhubungan dengan masalah kesusilaan (moral issue) sehingga dapat  disebut bahawa etika adalah penyelidikan yang dilakukan dengan bijaksana atau penyelidikan falsafah terhadap kewajiban kewajiban manusia dan segala hal yang baik dan buruk.

Akhir sekali,etika menurut islam disebut akhlak. Berasal dari bahasa Arab al-akhlak yang merupakan dari al-khuluq yang bererti budi pekerti, tabiat atau watak yang tercantum dalam al-qur’an sebagai pertimbangan. yang menjadi dasar penetapan keputusan dan peraturan.Selain itu,etika bermaksud tingkah laku yang baik dan hidup bahagia.Ia satu pakej panduan yang mengurus sesuatu perkara secara terbaik.


Firman Allah : Maksudnya : “ Sesungguhnya engkau Muhammad berada di atas budi pekerti yang agung” (  Al-Qalam: 4)

No comments:

Post a Comment